fejlc

 

fejlcImdkozz

     

Témakörök - Bölcs történetek

A Buddha többezer éve lefektetett olyan gazdasági alapelveket, amelyek a mai társadalom számára is követendőek. De már ő is megmondta: csak teli gyomorral megy.

Olvastam a napokban egy könyvet: Boldogság és gazdaság a címe. A könyv a buddhizmus a gazdasággal kapcsolatos tanításait vette át a Buddha kinyilatkoztatásain keresztül. Megnyugtathatok mindenkit, gyakorlatilag semmi köze nincs a valláshoz, sőt, maga az írás is többször egyértelműsíti, hogy a Buddha gazdasági, társadalmi és hitrendszeri keretektől független irányelveket fogalmazott meg. Ergo bármilyen berendezkedésű társadalomban élők alkalmazhatják azokat.

A fogyasztás... (rajz: GuBA)

A profit és a fogyasztás maximalizálása

A könyv bemutatja napjaink nyugati típusú közgazdaságát, és azt, hogy annak elve, a profitmaximalizálás hogyan vezet a boldogság mérhetetlen csökkenéséhez, az egyenlőtlenségekhez, a szenvedés növekedéséhez. Törvényszerűen, mert a munka és a tulajdon elválasztása a legnagyobb jószándék mellett is ezekhez vezet. Az egyenlőtlenségek fokozódásával pedig belép egy pszichológiai effekt: a leszakadók fogyasztásukkal követni akarják a fölső jövedelmi réteget. Ez a fogyasztás elszabadulásához vezet, miközben a boldogság szintje csökken. De nem is ez a lényeg, ezt mindenki tudja.

Kelet: a bölcsesség maximalizálása

Sokkal érdekesebb az, amit ebben a kérdésben a keleti megközelítés ad. Az egyik könyvben szereplő példa a profit helyett a bölcsesség maximalizálása, mint gazdasági cél. Vagyis a tudás, a szellemi élet hangsúlyának növekedése. Mert ez egyben a jólét, a jól-lét fokozódását is elhozza. Egyrészt a vágyak csökkenésén, másrészt a tudás gyarapodásával fejlettebbé váló termelésen keresztül. Több időt szánunk elmélkedésre, pihenésre, miközben a bolygónkat kevésbé kihasználó termelési és együttműködési módokat alakítunk ki. Azt is megindokolja a Buddha és a könyv, miért is jó ez nekünk. Azért, mert a fogyasztással soha nem elégülünk ki, sőt, minél többet fogyasztunk, annál kevésbé, és annál időlegesebben érezzük jól magunkat. Ezzel ellentétben a szellemi fejlődés tartós kielégülést, boldogságot hoz, és melléktermékként a fogyasztást is csökkenti. De nem mondja eközben, hogy ne termeljünk, ne fogyasszunk. Ellenkezőleg: elismeri, hogy a szellemi fejlődéshez elengedhetetlen a teli gyomor, és még annál valamivel több. Az anyagi biztonság érzése.

A szenvedés csökkentése

A másik fontos üzenete a könyvnek, hogy a keleti út - a nyugati gazdasággal ellentétben a fogyasztásból fakadó örömök maximalizálása helyett - a szenvedés minimalizálását tűzi ki célul. Ez azért fontos, mert az élet nem képzelhető el az érző lények szenvedése nélkül, és ezt nem szüntetik meg a fogyasztásból fakadó érzéki örömök sem. Így reálisan csak a szenvedések csökkentésére hajthatunk, és közben - melléktermékként - fokozódni fog az öröm és boldogság is.

Erkölcsös szerzés, erkölcsös költés

Volt még egy nagyon lényegi meglátás a könyvben. Ez pedig a jövedelmek szerzéséről és költéséről szóló tanítás. Azt mondja ki, hogy mind a szerzésnek, mind a költésnek erkölcsösnek kell lennie, sem más embernek, sem a Földnek nem okozhat kárt. Erre kell törekedni, amennyire csak lehet. És ad néhány támpontot is, hogy mindenki elhelyezhesse magát az életben. Mert milyenek is lehetünk?

  • Akik nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal sem maguknak, sem másoknak nem szereznek boldogságot, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak igen, másoknak nem szereznek boldogságot, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak és másoknak boldogságot szereznek, megosztják, erényes cselekedetekre fordítják.
  • Akik helyénvaló és nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal sem maguknak, sem másoknak nem szereznek boldogságot azzal, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik helyénvaló és nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak igen, másoknak nem szereznek boldogságot, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik helyénvaló és nem helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak és másoknak boldogságot szereznek, megosztják, erényes cselekedetekre fordítják.
  • Akik helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal sem maguknak, sem másoknak nem szereznek boldogságot, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak igen, másoknak nem szereznek boldogságot, nem osztják meg, nem fordítják erényes cselekedetekre.
  • Akik helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak és másoknak boldogságot szereznek, megosztják, erényes cselekedetekre fordítják, de még mindig ragaszkodnak hozzá, és nem rendelkeznek a spirituális szabadsághoz szükséges belátással.
  • Akik helyénvaló módon szerzik meg vagyonukat, azzal maguknak és másoknak boldogságot szereznek, megosztják, erényes cselekedetekre fordítják, de már nem ragaszkodnak hozzá, rendelkeznek a spirituális szabadsághoz szükséges belátással (ha van ilyen, lent jelentkezzen a hozzászólásoknál :) ).

Ilyen, és ehhez hasonló témák bukkantak fö a neves hazai közgazdász, Zsolnai László szerkesztésében megjelent könyvben. És hogy hogyan lehet effelé haladni? Meglepő módon a közösségi aktivitás fokozásával, és az önismeret mélyítésével. Amit mi magunk, az egyseg.org is zászlónkra tűztünk. És számomra, számunkra ez az egész buddhista megközelítés is alapvetően szimpatikus. Bárkinek ajánlom a könyvet, aki szeretne rátalálni néhány irányelvre, ami a mindennapi életben a pénzszerzés körül előjön.

 

Forrás


Te is világosítsd fel a többi embert!
 

Hírlevél

A nemzettel kapcsolatos fontos témákban fogunk értesíteni!

Szavazás

TE használod az életedben a Boldogság Videó tudását? https://youtu.be/88P3kWNTVYc
 

kvesd_az_oldalt

Te is Segíts Hazádnak!

 

Ajánld fel imádságodat Istennek nemzetünkért s hazánkért, majd pedig hangosan imádkozd el a Miatyánkat a következők szerint:

 

 

FELAJÁNLÁS:

(Hangosan tedd meg a felajánlást az imádság előtt, hogy miért is imádkozol)

 

Kedves Istenem! Felajánlom ezen imádságaimat azért, hogy a Te akaratod teljesedjen ki a magyarság és Magyarország létére, munkásságára, tevékenységére, általunk kiváltott hatásokra, cselekedetekre a múltban, a jelenben és a jövőben is. Kedves Istenem segítsd meg Magyarországot s a magyarságot! A magyar gazdaság legyen magyar kézben, istenes magyar vezetők legyenek a vezetésben, Nagymagyarország legyen újra egységben, béke s boldogság legyen minden részen! Valamint tisztíts meg bennünket Istenem minden rossztól, ártó hatástól, hogy újra istenes életet tudjunk élni! Istenem Te tégy igazságot! Legyen Istenem, ahogy szeretnéd és jónak látod! Ámen!

 

 

 

IMÁDSÁG:

(Az imádságot is hangosan mond a felajánlás után. Még jobb, ha 1 miatyánk helyett, a teljes rózsafüzért végig imádkozod a felajánlásért.)

 

„Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved;

Jőjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is.

A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.

És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképen mi is megbocsátunk azoknak, a kik ellenünk vétkeztek;

És ne vígy minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen!”

 

 

 

Ezzel szellemi szinten is erősíted országunkat s nemzetünket, hogy újra felvirágozhassunk. Az imádságot, vagy a rózsafüzért naponta többször is elmondhatod a felajánlással az elején!