fejlc

fejlcImdkozz

Témakörök - Akvapónia

Mehetek Tukára afrikai harcsáért a Szarvasfish-hez! Tudjátok hol van Tuka?  Tuka a Tisza bal partján Polgár és Tiszacsege között egy törpe falu csodálatos környezetben, mely a saját túléléséért küzd. A kocsma még üzemel, de ki tudja meddig… Tuka zsákfalu, de az út nem ér véget a falu végén. Folytatódik még másfél kilométernyit az egykori kendergyár romjaiig.

A tukai bekötő út

Egykor állítólag 3000 ember dolgozott itt a Szegedi Kendergyár R.T. Tukai feldolgozó telepén, ma szomorúan bámulnak ránk a gyár és a mellé épített szolgálati lakások romjai. Ami mozdítható volt már nincs itt, a trafóház viszont üzemel, merthogy az egykori kendergyár áztató medencéiben ma afrikai harcsát termelnek és áramra szükség van. Egy hatalmas csarnok fedi a medencéket, jól körbekerítve. Bejutni nem egyszerű, ide ritkán téved ember csak úgy, aki jön céllal jön vagy ide vagy minek!

Kilencre mentem lehalászás folyt, ez itt napi rutin. A friss halat élve viszik Tiszacsegére a feldolgozóba. Szép nagy „kerek” harcsák kerültek a válogató asztalra áltag 2,2 kg a súlyuk. A kisebbeket kétfelé szelektálták.

Szarvasfish Tuka

A másfél kiló körüliek még kaptak egy pár hetet a szomszédos kádak egyikében, az igazán kicsik meg majd az én akvapóniában. Utóbb kiderül ők 60-90 dekások. Lassan telt a láda, kevés volt a méreten aluli hal, közben beszélgetünk. A kezdeti távolságtartás után lassan  megnyíltak az emberek és beszélünk mindenféléről;  halászatról, Tukáról, afrikai harcsáról, akvapóniáról. Rendes dolgos magyar emberek dolgoznak itt, mindenki tette a dolgát, mázsaszám  került a hal a hálóba. Egy-másfél órát beszélgettünk, mikor érkeztem mindenki szigorúan végigmért, biccentéssel fogadott furcsa városi idegen voltam, kifelé mintha egy ezeréves barátot búcsúztattak volna. Igaz vidéki jóemberek.

Lehalászás, a ládában közel 4 mázsa hal.

Megérintett a dolog, és mégjobban az amit ott másfél óra alatt megtudtam az afrikai harcsáról. Számomra is teljesen új dolgok derültek ki róla. Ez egy nagyon furcsa hal. Van egy másodlagos légzőszerve mellyel a levegőből is tud oxigént felvenni, erre épül a komplett termelési folyamat. A halak a folyamatos vízcsere ellenére is gyakorlatilag nulla oxigéntartalmú vízben úsznak. Olyan sokan vannak egy medencében, – több mint 300 kg /m3 – hogy minden oxigént felvesznek a vízből, de a másodlagos légzőszervnek köszönhetően ez őket nem zavarja, felúsznak a felszínre cuppantanak egyet a levegőből és boldogan

a “szerencsés” méreten aluliak

úsznak tovább. A kórokozók nem ilyen ügyesek, ők nem tudnak megélni oxigén nélkül. Ezért gyakorlatilag nincs kórokozó, ez pedig azt jelenti, hogy nincs betegség sem. Nincs szükség semmilyen gyógyszerre vagy antibiotikumra. Alig bírtam felkaparni az állam a padlóról. Csodálatos hal, finom, folyamatosan bemért friss termálvízen nő, gyógyszer és antibiotikum származék mentes és lefogadom 99% nem tudja ezt és barom módon esszük helyette a pangasiust. Szerintem egész egyszerűen rossz a marketingjük, egyszerűen nem tudunk erről.

Konklúzió? Vegyetek bátran magyar afrikai harcsát a Szarvasfish-től mert biztosan jó! Ez meg itt a logó amit keresni kell a boltokban.

Magabiztosan indultam hazafelé 43 db afrikai harcsával, az otthoni 11 afrikaival az ugráláson kívül semmi gond nem volt. Ezek ugyan méretben jócskán nagyobbak voltak de gondoltam hamar megkedvelik az akvapóniás luxuskörülményeket, elvégre itt 40 kiló hal jut egy köbméter vízre, az pedig jóval kényelmesebb mint a 300. Sőt oxigén is van a vízben méghozzá bőven! Persze ők ezt máshogy gondolták. Lett gond! Nem is kicsi.

96 deka, ő három nap múlva a kés alatt végezte.

Kisharcsák off, szürkék elfekvő osztály, két generáció afrikai találkozik ez volt a terv. A halak és én rendben hazaértünk, szépen lassan szokatva betettem őket a tartályba. 36 kiló hal a meglévő 5 kiló mellé. Figyeltem mi lesz. A hirtelen nagy terhelés miatt sokk szerű hatás volt várható. Az ammónia és valószínűleg a nitrit szint is megemelkedik a rendszerben egy pár napra addig amíg a bacik fel nem nőnek a feladathoz. A rendszer mérete alapján ugyanis képes ennyi halat eltartani de a baciknak időre van szüksége hogy felvegyék a ritmust.

Először nem történt semmi, minden ment a normális mederben, a halak vidáman úszkáltak, egy fél órát figyeltem őket nem láttam semmit. Egy óra múlva újra rájuk néztem, rögtön érezhető volt az ammónia szag, ez semmi jót nem jelent. Ami még rosszabb a haltartályban állt a bál. Először csak az tűnt fel hogy a halak oldalát mintha ledörzsölné valami. De mi? Sok hal volt már itt de egyik sem sérült meg a medencétől vagy a takarástól. Pár percen belül kiderült mi az oka. Az afrikiak harapdálták egymást.

Telefonos segítséget kértem. Felhívtam Fodor Barnát a Tukai telep vezetőét. Mit tegyek? Stresszesek, új helyen új körülmények közt vannak,  sűrítsem össze őket amíg meg nem szokták a helyet. Ha besűrítem őket nem bántják egymást. Náluk is előfordul, ilyesmi amikor nagyobb halakat horgásztavaknak adnak el. A halak annyira össze tudják „vágni” –találó szó- egymást, hogy mire a vevő odaér értük eladhatatlanok lesznek.

Oké! Elő a hálót, a halakat átpakoltam az egyik összefolyóba. A rendszert folyamatos árasztásra állítottam, hogy nem ingadozzon az összefolyókban a víz, és csak 15 cm vizet hagytam nekik. 36 kiló hal 150 liter vízben ez már közelített az eredeti tartási körülményekhez. Kész, nézzük mi változik, a  harapdálás alább hagyott de nem szűnt meg, az viszont feltűnt hogy az eredeti 11 halam nem száll be a harapdálásba, ők sértetlenek. Újabb telefon, ezúttal Stündl Laszlót a Debreceni Egyetem adjunktusát hívtam. Vázoltam a helyzetet kérdés ugyan az, ő mit gondol erről?

Az övéik az egyetem nőttek fel, sosem voltak sűrítve, talán ez az oka. Takarjam be őket, legyenek tejes sötétbe és minél sűrűbben. Megnyugszanak majd. Oké! Takarást nekik. Még épp világos volt amikor megmértem az ammóniát és a nitritet. Nitrit 0, ammónia 5mg/l. Ez határeset, erre számoltam, húzós éjszakának néztünk elé, egyenlőre azonba a marakodás jobban zavart mint az ammónia.

Nem bírta aludni, alig vártam a napfelkeltét, kiugrottam az ágyból, rossz érzésem volt. Az üvegház átható ammóniaszaggal fogadott. Gyors mérés, eredménye megerősítette, hogy az orrom nem hazudik, az ammónia 10mg/l, az aktuális PH mellett ez már veszélyes szint közelébe ért. A nitrit 0 a halak úsznak de látványosan rosszabb bőrben vannak mint ahogy este voltak. Már nem csak a bőrt csipkedik egymásról, némelyiknek kint van a húsa is, bajszok és úszók is sérültek az éjjel. Az ammónia szint miatt ¼-ed vízcserét csináltam, ez nagyjából 1-1,5 óra közben figyeltem a halakat.  Az agresszivitásuk nem csökkent, de fokozottan látszott, hogy nincs benne mindenki a verekedésben. A régi halaim közül egy sem. Az újak közül pedig legalább harmada sértetlen.

Béke

Reggel Peley Árpi e-mailje fogadott. Előző este beszéltem vele is a harcsák miatt, hátha mond valami okosat. Mondott! Az e-mail éjfél után jött és nem sok jóval kecsegtetett. A szakirodalom vegyeseket mond az agresszivitás okairól, a sötét vagy segít, vagy nem, a sűrítés vagy segít, vagy nem. Ha éhesek akkor is megindulnak. A baj az hogy az általános ammónia helyzet miatt kaját nem adhatok nekik. Ennél rosszabb hír,  hogy kiszámolta afrikai harcsa tápigényére a rendszerem és ha a napi maximummal etetem őket és esznek is nem biztos, hogy elég a szűrőm.

Két napig küszködtünk így.  Napi 1/3 vízcserével imádkozva, hogy a halak nyugodjanak végre meg. Csütörtök reggel az 1-es nitrit láttán végül úgy döntöttem a legvadabbakat kiszedem és levágom, mielőtt megölik egymást. Ezzel talán meg tudom menteni a többieket, és a rendszer terhelésén is csökkenteni tudok. Munka után hálózás, szelektálás, halpucolás. A 20 legjobban összevagdalt hal került kés alá. 34 + a szürkék maradtak a rendszerben.

20 harcsát kifilézni emberes meló. Édesapám segített, jelentem a végére mindketten megtanultunk közepes szinten afrikai harcsát pucolni.

A megmaradt halakat visszatettem a haltartályba. Menet közben ugyanis rájöttem, hogy a rendszer folyamatos átfolyásúra állításával nagy hibát követtem el. Kihúztam a sámlit a bioszűrő lába alól, amire ekkor a legnagyobb nyomás nehezedett, hogy felvegye a ritmust a megnövekedett haltermeléssel. A folyamatos árasztással ugyanis jelentősen csökkentettem a víz gázcserét, a baciknak pedig most a legjobban az oxigén kellett.

Szóval halak vissza a halkádba, sok vízbe kevés hal, lesz ami lesz. A rendszer újra ár-apály üzemben ment. Reggelre az ammónia megállt, nem volt szükség vízcserére, de a haltartály alját még további 10 napig nem láttam!

Heuréka!

Egy a 11-ből

A halvágás után másnap délután bevillant a megfejtése miért verekednek. A levágott halakat az alapján válogattuk, hogy melyik volt sérültebb. A filézés közben feltűnt, hogy egy kivételével mind hím volt. Álljon meg a nászmenet! Ezek a halak nem stresszesek, hanem szerelmesek! Ezek ugyanis 10 hónapos ivarérett halak, ösztönösen cselekednek úgy ahogy évmilliók alatt megszokták. Amikor száraz évszak van, kevés vízben összetömörülnek, nincs ficánkolás, de az esősévszakkal jön a vízbőség is beindul a párzási ösztön. Esetünkben ez úgy néz ki, hogy Tukán sűrűn voltak (száraz évszak)  nálam bő vízben (esős évszak).

Az elmélet bizonyítása egyszerű, meg kell nézni a megmaradt halak közül, hányan marják egymást és azok hímek-e. Szerencsére az ekkora afrikai harcsákon már jól látszik melyik hím és melyik nősztény. Hálót elő újra halásztunk! Minden halat egyesével átválogattam és láss csodát, csak a hímek marják egymást. A maradék 34 halból, 7 hím volt! Sőt az is kiderül hogy a Debreceni Egyetemtől kapott 11 halam egytől egyig nőstény. Bumm!

A csajok mentek a halkádba a hímek, két összefolyóba sok-sok bújócskával, rejtekhellyel. Ez egy hete volt… és működik. Béke van és esznek, sőt valami hihetetlen módon pár nap alatt látványosan benövesztették a hiányzó bőrfelületeket. Jó lesz ez, jó lesz ez, Kis Vuk nem vagy te buta, csak még  nem tudsz eleget!

A növények? Áhh őrület. Sebességi fokozatot váltottak. Ez is teljesen logikus, hisz van tápanyag, köszönhetően a halaknak. Egy picit megint előrébb lépünk. A harcsa kálvária egyenlőre véget ért. Eredményként elmondhatjuk hogy az álmomhoz az akvapóniás szürke harcsához nem kerültünk közelebb. De az afrikaiakat sikerült megszelidíteni. Úgy tűnik lesz egy gyorsan növő szálkátlan fehér húsú nyári hal jelöltünk. Szezon végén kiderül bevált-e, ha igen kibulizzuk, hogy jövőre legyen elérhető ivadék!

Forrás

Te is világosítsd fel a többi embert!

Hozzászólások

0 # dr. Szilas Péter 2014-04-30 01:53
Honnan ismered fel az ivari kétalakúságot, légy szíves segíts! Üdvözöllek drszp.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

+1 # karacsony jozsef 2015-05-12 14:33
Szurkeharcsa sàrrét rétimajor aranyponty zrt

Hírlevél

A nemzettel kapcsolatos fontos témákban fogunk értesíteni!

Szavazás

TE használod az életedben a Boldogság Videó tudását? https://youtu.be/88P3kWNTVYc

kvesd_az_oldalt

Te is Segíts Hazádnak!

Ajánld fel imádságodat Istennek nemzetünkért s hazánkért, majd pedig hangosan imádkozd el a Miatyánkat a következők szerint:

FELAJÁNLÁS:

(Hangosan tedd meg a felajánlást az imádság előtt, hogy miért is imádkozol)

Kedves Istenem! Felajánlom ezen imádságaimat azért, hogy a Te akaratod teljesedjen ki a magyarság és Magyarország létére, munkásságára, tevékenységére, általunk kiváltott hatásokra, cselekedetekre a múltban, a jelenben és a jövőben is. Kedves Istenem segítsd meg Magyarországot s a magyarságot! A magyar gazdaság legyen magyar kézben, istenes magyar vezetők legyenek a vezetésben, Nagymagyarország legyen újra egységben, béke s boldogság legyen minden részen! Valamint tisztíts meg bennünket Istenem minden rossztól, ártó hatástól, hogy újra istenes életet tudjunk élni! Istenem Te tégy igazságot! Legyen Istenem, ahogy szeretnéd és jónak látod! Ámen!

IMÁDSÁG:

(Az imádságot is hangosan mond a felajánlás után. Még jobb, ha 1 miatyánk helyett, a teljes rózsafüzért végig imádkozod a felajánlásért.)

„Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved;

Jőjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is.

A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.

És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképen mi is megbocsátunk azoknak, a kik ellenünk vétkeztek;

És ne vígy minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen!”

Ezzel szellemi szinten is erősíted országunkat s nemzetünket, hogy újra felvirágozhassunk. Az imádságot, vagy a rózsafüzért naponta többször is elmondhatod a felajánlással az elején!