Témakörök - Mérgező szerek

A tobozmirigy által termelt neurohormon, a melatonin valószínűleg kulcsfontosságú szerepet játszik a kisfrekvenciás elektromágneses mezők által kiváltott biológiai folyamatokban. Több tanulmány mutat rá, hogy különböző állatoknál az éjszaka során bekövetkező élettani melatoninkoncentráció-növekedést elektromágneses mezők behatása fékezte. A közelmúlt kutatási eredményei szerint e hormonnak nagyobb a szerepe az ember egészsége és jó közérzete szempontjából, mint ahogy azt eddig hitték.

A tobozmirigy és legfontosabb hormonja, a melatonin funkcióját az orvosok nagyon sokáig figyelmen kívül hagyták. A mirigy a szervezet éjszakai és nappali ritmusát, illetve az évszakonként változó hosszúságú nappalokra való reakciót határozza meg. Így állatoknál például a párzáskészséget és a bunda növekedését befolyásolja. A melatonin a hipotalamuszra (a köztiagy egy részére) hat. A hipotalamusz - a realisinghormonok kiválasztása által fölérendelt szerepet tölt be a szervezet különböző funkcióinak ( hőszabályozás, alvás és ébrenlét ritmusa, zsíranyagcsere, nemi funkciók stb.) szabályozásában.

Harland és Liburdy (1995.) tanulmánya során a melatonin daganatsejt-növekedést gátló hatását egy mellrákos szövettenyészeten mágneses mezővel megakadályozták. Azoknál az állatoknál, amelyek akár hosszabb, akár rövidebb ideig voltak kitéve elektromágneses mező hatásának, minden esetben melatoninszint-csökkenést figyeltek meg. Az elektromágneses mezőnek viszont csak akkor volt hatása a me-latoninkoncentrációra, ha az állatok szeme ép volt. Ezek szerint a fotoreceptor (fényérzékelő sejtek) közvetve felelős az elektromágneses mezők tobozmirigyre kifejtett hatásáért.

A normális napi ritmus hirtelen megváltozásánál, mint pl. olyan utazásnál, ahol időeltolódásra kerül sor, vagy éjszakai munkánál a melatonin kiválasztódása inkább az időtől (óra) függ, mint a sötétség és világosság ritmusától. Ennélfogva lehetőség nyílik a "jet-lag" (az időeltolódásból adódó átállási nehézség), illetve az álmatlanság bizonyos formáinak kezelésére is: ha a kívánt elalvási idő előtt két órával melatonint veszünk be. Egészséges embereknél a napközben bevett melatonin már 0,1 - 0,3 g-os dózis esetén normális éjszakai melatoninszint-emelkedést és határozottan növekvő álmosságot eredményezett.

A leghatásosabb szabadgyökfogó

A melatonin minden sejtbe be tud hatolni, és így képes ott a szabad gyököket megkötni. A belélegzett oxigén 1-2 %-a roncsoló hidroxilgyökké válik (OH), amely reaktivitása miatt igen gyorsan lebontja a nagy molekulákat, fehérjéket, zsírokat és a DNS-t (a sejt átörökítő anyagát). A melatonin a kísérletek szerint kétszer olyan hatékonyan köti meg a szabadgyököket, mint az E-vitamin, és ötször olyan hatékony, mint a glutátion (endogén gyökmegkötő enzim).

Egy állatkísérletben patkányoknak karcinogén (rákkeltő) injekciókat adtak, amely nagy mennyiségű szabadgyök képzésén keresztül elpusztítja a DNS-t. Melatonin egyidejű beadásával 99 %-os védelmet értek el a DNS megsemmisítésével szemben. Azok a zavarok, amelyek az éjszakai melatoninszint-emelkedést gátolják, a DNS fokozott oxidatív rombolásához vezethetnek. Tehát a természetes melatoninszint elektromágneses mezők által okozott redukciója nemcsak a daganat növekedését, hanem a rákos elfajulást is elősegítheti.

teljes szöveg: forrás